ALERT PODATKOWY
Czerwiec 2024
Kalendarium wydarzeń czerwiec 2024 r.
Monitor Księgowego 6/2024 z 05.06.2024 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych, str. ]
Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – czerwiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń czerwiec 2024 r.
1 czerwca 2024 r.
Zastrzeżenie numeru PESEL
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek sprawdzić numer PESEL klienta przed udzieleniem pożyczki lub podpisaniem umowy kredytowej. To, czy numer PESEL jest zastrzeżony, będą sprawdzać także notariusze i operatorzy telekomunikacyjni.
Jeśli ktoś zastrzeże swój PESEL, przestępcy nie będą mogli go wykorzystać do zaciągnięcia kredytu czy pożyczki na cudze dane. Instytucja finansowa, która udzieli kredytu, nie będzie mogła dochodzić z tego tytułu roszczeń wobec ofiary przestępstwa.
Ważne
Zastrzeżenie numeru PESEL chroni przez oszustwami związanymi z wyłudzeniem danych. Aby uchronić się przed skutkami kradzieży tożsamości, można skorzystać między innymi z usługi Zastrzeż PESEL w aplikacji mObywatel 2.0. Swój PESEL można zastrzec również w urzędzie gminy lub w serwisie mObywatel.
Warto więc mieć zastrzeżony PESEL cały czas i jedynie cofać zastrzeżenie, gdy jest to niezbędne. Dzięki temu nikt nie wykorzysta numeru PESEL, nawet gdy go zna. Oznacza to, że między innymi nie weźmie kredytu ani nie otrzyma duplikatu karty SIM.
W usłudze Zastrzeż PESEL można sprawdzić zarówno historię zastrzeżeń oraz to, jakie podmioty i instytucje sprawdzały jego status. Dzięki temu ma się pełną kontrolę nad swoim numerem PESEL. Zarówno zastrzeżenie PESEL, jak i cofnięcie tego zastrzeżenia są bezpłatne.
Źródło:
- komunikat Ministerstwa Cyfryzacji z 31 maja 2024 r. pt. „Ważne zmiany od 1 czerwca br.: zastrzeż PESEL i czuj się bezpiecznie” – opubl. na www.mc.gov.pl
1 czerwca 2024 r.
Nowe wersje deklaracji VIU-DO i VII-DO
Od 1 czerwca 2024 r. obowiązują wersje (2) deklaracji VII-DO i VIU-DO. Deklaracja VII-DO jest składana przez podmioty rozliczające sprzedaż na odległość towarów importowanych w procedurze IOSS, natomiast deklaracja VIU-DO dotyczy podatników rozliczających VAT od wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub świadczenia usług w procedurze OSS.
Ważne
Jak wynika z wyjaśnień MF, w porównaniu do poprzednich wersji deklaracji zmieniło się pouczenie. Wersje (2) tych deklaracji zawierają nowe pouczenie w odniesieniu do stosowania przepisów ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479 z późn. zm.). Co do zasady zatem zmiana ma charakter formalny i nie wpływa na sposób wypełnienia samej deklaracji. Należy jedynie zwrócić uwagę, aby wypełnić i wysłać formularz w odpowiedniej wersji.
Źródło:
- komunikat Ministerstwa Finansów z 31 maja 2024 r. „Nowa wersje deklaracji VIU-DO dla procedury unijnej (OSS) oraz deklaracji VII-DO dla procedury importu (IOSS)” – opublikowany na www.podatki.gov.pl
1 czerwca 2024 r.
UWAGA! Wniosek warto złożyć najpóźniej w czerwcu
ZUS rozpoczął wypłaty 800+ w nowym okresie świadczeniowym
Od 1 czerwca 2024 r. rozpoczął się nowy okres świadczeniowy dla wypłat świadczenia wychowawczego z programu 800+. Okres ten zakończy się 31 maja 2025 r. Świadczenie otrzymają te osoby, które złożyły stosowny wniosek. Jeżeli tego nie zrobią, nie otrzymają świadczenia. Wniosek warto złożyć najpóźniej do końca czerwca, ponieważ wówczas otrzyma się świadczenie z wyrównaniem.
Ważne
Osoby, które nie złożyły stosownego wniosku, nie otrzymają w czerwcu świadczenia 800+. Wnioski na nowy okres rodzice mogli składać od 1 lutego 2024 r. Jeśli jednak ktoś tego nie zrobił, nadal ma taką możliwość. Jeżeli wniosek zostanie złożony w czerwcu, to wypłaty można się spodziewać najpóźniej do końca sierpnia z wyrównaniem od czerwca. Jeśli rodzice czy opiekunowie złożą wniosek na nowy okres po 30 czerwca 2024 r., to nie otrzymają wyrównania. Prawo do świadczenia będzie im przysługiwało od miesiąca, w którym złożą wniosek.
Ta zasada nie dotyczy rodziców nowo narodzonych dzieci. Dla nich czas na złożenie wniosku wynosi trzy miesiące od dnia narodzin dziecka. Jeśli złożą wniosek w tym terminie, świadczenie będzie im przysługiwało od dnia narodzin dziecka.
Podstawa prawna
ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 421
9 czerwca 2024 r.
Prawo do zwolnienia pracowników zasiadających w komisjach wyborczych
9 czerwca 2024 r. odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Pracownicy, którzy zasiądą w obwodowych komisjach wyborczych, będą mieli prawo do płatnego zwolnienia od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów.
Członkowi obwodowej komisji wyborczej w związku z wykonywaniem zadań przysługuje:
- zwolnienie od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów, z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy,
- do 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.
Ważne
W tym przypadku mamy dwa odrębne, niewykluczające się nawzajem uprawnienia. Pierwsze z nich obejmuje zwolnienie związane z obsługą samego głosowania oraz liczeniem głosów. Drugie zwolnienie nie jest związane z podejmowaniem konkretnych czynności. Może być wykorzystane np. na udział w szkoleniach dla członków komisji.
Należy zwrócić uwagę, że za zwolnienie od pracy przypadające w dniu głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień wolny przypadający po tym dniu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie od pracodawcy, ponieważ prawo do niego nie jest wyłączone przez przepisy Kodeksu wyborczego. O planowanej nieobecności pracownik powinien poinformować pracodawcę na 3 dni przed datą nieobecności, a prawo do zwolnienia od pracy z powodu pracy w komisji wyborczej powinien potwierdzić zaświadczeniem podpisanym przez przewodniczącego danej komisji wyborczej i opieczętowanego pieczęcią tej komisji.
Podstawa prawna
art. 154 § 4 i § 7 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2408; ost. zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 721
postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 11 marca 2024 r. w sprawie zarządzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego – Dz.U. z 2024 r. poz. 344
Czerwiec 2024 r.
Aparaty słuchowe w kosztach podatkowych – zmiana stanowiska MF
Szef KAS zmienił swoje poprzednie stanowisko i potwierdził, że podatnik prowadzący działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatek poniesiony na zakup aparatów słuchowych.
Ważne
Wydatki tego rodzaju są zazwyczaj traktowane przez organy podatkowe jako wydatki o charakterze prywatnym, które nie mogą być zaliczane przez podatników do kosztów uzyskania przychodów. Dlatego zmiana interpretacji dokonana w sprawie aparatu słuchowego dla podatnika jest wyjątkowa w swoim przekazie. Należy zauważyć, że w tej sprawie podatnik bardzo szczegółowo uzasadnił potrzebę posiadania aparatu słuchowego dla celów prowadzonej działalności. Według podatnika rodzaj prowadzonej przez niego działalności wymaga wyższego poziomu słyszalności. I z tego powodu uznał, że przysługiwało mu prawo do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatku poniesionego na zakup aparatów słuchowych. Szef KAS przyznał podatnikowi rację, co jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców, którzy ponoszą tego rodzaju wydatki, aby móc wykonywać działalność gospodarczą. Należy jednak przestrzec, że każdy tego rodzaju przypadek będzie oceniany indywidualnie i warto zawsze zabezpieczyć się, występując o wydanie interpretacji indywidualnej, aby potwierdzić prawo do rozliczenia takiego wydatku w kosztach podatkowych.
Źródło:
- interpretacja zmieniająca Szefa KAS z 21 maja 2024 r., sygn. DOP3.8220.31.2024.HTCE – opubl. 29 maja 2024 r. na www.eureka.mf.gov.pl
Czerwiec 2024 r.
Ustawa o sygnalistach i zmiana Kodeksu pracy – w Senacie
Na zaplanowanym na 4–6 czerwca 2024 r. posiedzeniu Senat zajmie się ustawą o sygnalistach i nowelizacją Kodeksu pracy dodającą czynniki reprotoksyczne do katalogu czynników szkodliwych. Zarówno ustawa o sygnalistach, jak i ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy zostały uchwalone przez Sejm na posiedzeniu 23 maja 2024 r. i przekazane do rozpatrzenia przez Senat.
Ustawa o sygnalistach powoduje konieczność wdrożenia wewnętrznych procedur tworzących tryby zgłoszeń wewnętrznych i ochrony sygnalistów przez pracodawców.
Natomiast nowelizacja art. 222 Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm ma na celu umożliwienie wprowadzenia ochrony pracowników przed zagrożeniem ich zdrowia i bezpieczeństwa wynikającego bądź mogącego wyniknąć z narażenia na działanie czynników reprotoksycznych podczas pracy, w tym zapobieganie takiemu zagrożeniu.
Substancja reprotoksyczna to substancja lub mieszanina, która spełnia kryteria klasyfikacji jako czynnik działający szkodliwie na rozrodczość.
Ważne
Ustawa o sygnalistach ma wejść w życie zasadniczo po 3 miesiącach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem rozdziału poświęconego zgłoszeniom zewnętrznym, które wejdą w życie po 6 miesiącach od publikacji. Pracodawcy będą więc mieli nieco czasu na wdrożenie obowiązków ustawowych.
W przypadku nowelizacji odnoszącej się do przeciwdziałania zagrożeniom czynnikami działającymi szkodliwie na rozrodczość projekt ustawy przewiduje okres przejściowy na wydanie przepisów wykonawczych, na podstawie znowelizowanego art. 222 § 3 Kodeksu pracy, wynoszący 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Natomiast wejście w życie ustawy proponuje się po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zatem i w tym przypadku pracodawcy będą mieli ok. 1,5 miesiąca na zapoznanie się i wdrożenie nowych przepisów.
Źródło:
- ustawa z 23 maja 2024 r. o ochronie sygnalistów (druk senacki 98) – opubl. na www.senat.gov.pl
- ustawa z 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk senacki 99 i 99-A) opubl. na www.senat.gov.pl
Czerwiec 2024 r.
Rekompensata za pracę w święto Bożego Ciała
Za pracę w święto Bożego Ciała (w 2024 r. przypadające 30 maja) pracownikom należy oddać dzień wolny z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jeżeli nie ma takiej możliwości, pracownicy mają prawo, oprócz normalnego wynagrodzenia, do 100% dodatku za każdą godzinę pracy w tym dniu.
Ważne
Pracodawcy, których pracownicy wykonywali w tym roku pracę w święto Bożego Ciała, powinni udzielić im dodatkowego dnia wolnego. Jeżeli tego nie zrobią, zapłacą za pracę w święto podwójnie, tj. oprócz normalnego wynagrodzenia mają obowiązek zapłacić dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia. Resort pracy i Państwowa Inspekcja Pracy zajmował w przeszłości stanowisko, że w tej sytuacji pracownikowi należy wypłacić dwa dodatki – jeden z tytułu przekroczenia przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, a drugi – z tytułu pracy w dzień świąteczny (stanowisko Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy z 9 lutego 2005 r.). Jednak zdaniem Sądu Najwyższego (zob. uchwałę z 15 lutego 2006 r., sygn. akt II PZP 11/05, OSNP 2006/11-12/170) nie ma tu uzasadnienia do wypłaty dwóch dodatków. Zdaniem redakcji należy w tej sytuacji kierować się stanowiskiem Sądu Najwyższego.
Podstawa prawna
art. 1519, art. 15110–15111 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465
Czerwiec 2024 r.
Obowiązkowy KSeF przesunięty na luty 2026 r.
Według nowelizacji przyjętej przez Sejm i Senat przesunięty zostanie termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r. Nowy termin wdrożenia obowiązkowego KSeF będzie dotyczył wszystkich podatników VAT – zarówno czynnych, jak i zwolnionych. Nowelizacja zakłada również przesunięcie terminu stosowania tzw. rozwiązań przejściowych. Na ich podstawie przez pół roku od wdrożenia obowiązkowego KSeF nie będą stosowane kary za błędy w KSeF, nie będzie wymogu podawania numeru KSeF w poleceniach przelewu oraz możliwe będzie wystawianie faktur przy użyciu kas fiskalnych.
Ważne
Przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF to dobra informacja dla podatników, którzy zyskali więcej czasu na wdrożenie tego systemu. Również decyzja o jednoczesnym wdrożeniu tego systemu przez wszystkich podatników VAT – zarówno czynnych, jak i zwolnionych – jest korzystnym rozwiązaniem. Pierwotnie KSeF miał być wdrażany dwuetapowo, co dodatkowo mogło podatnikom przysporzyć kłopotów z ustalaniem statusu odbiorcy faktury. MF poinformował, że przyczyną przesunięcia terminu jest brak odpowiedniej wydajności systemu KSeF. Skoro taka diagnoza została postawiona, dobrze, że do tego wdrożenia nie doszło i do potencjalnego chaosu, który mógłby powstać z tego powodu (awarie, brak dostępności systemu, opóźnienia w wysyłce faktur itp.).
Źródło:
- ustawa z 9 maja 2024 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 341) – przyjęta przez Senat bez poprawek; oczekuje na podpis Prezydenta
Czerwiec 2024 r.
Przesunięcie terminu wpisywania numeru KSeF w JPK_V7
MF przygotował projekt rozporządzenia przesuwającego termin wdrożenia zmian w rozporządzeniu w sprawie JPK_VAT. Jest to związane z przesunięciem terminu wejścia w życie zmian w ustawie o VAT wprowadzających obowiązkowy KSeF z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r.
Według projektu w rozporządzeniu w sprawie JPK_VAT:
- na 1 lutego 2026 r. zostanie przesunięty termin wejścia w życie zmian dostosowujących JPK_VAT do obowiązkowego KSeF, a ponadto
- do 31 lipca 2026 r. podatnicy nie będą mieli obowiązku wykazywać numeru KSeF faktury w ewidencji sprzedaży; obowiązkowo numer KSeF trzeba będzie wpisywać dopiero od 1 sierpnia 2026 r.,
- do 31 lipca 2026 r. dane z paragonów uznanych za faktury uproszczone będzie można ujmować w JPK_VAT na dotychczasowych zasadach.
Ważne
Projektowane zmiany dotyczą wszystkich podatników VAT. Obecnie KSeF jest dobrowolny, ale od 1 lutego 2026 r. będzie obowiązkowy dla wszystkich podatników VAT. Nad ostatecznym kształtem regulacji nadal toczą się prace. Prace toczą się także nad rozwiązaniami technicznymi, tak aby system ten nie przysparzał podatnikom problemów. Z pewnością klienci biur rachunkowych powinni monitorować dalsze postępy prac nad obowiązkowym KSeF, ponieważ wdrożenie tego obowiązku będzie z pewnością powiązane z koniecznością reorganizacji procesu wysyłki i odbioru faktur w firmie.
Źródło:
- projekt rozporządzenia z 24 maja 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług – opublikowany na www.legislacja.gov.pl
Czerwiec 2024 r.
UWAGA! Zmiany planowane od 1 października 2024 r.
Wspieranie rodziców w aktywności zawodowej
Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka (czyli program Aktywny Rodzic) została 23 maja 2024 r. przyjęta przez Senat i oczekuje na podpis Prezydenta RP.
Zgodnie z założeniami projektu program ma pomagać rodzicom dzieci w wieku od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia. Od 1 października 2024 r. będą oni mogli skorzystać z jednego z trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy” (tzw. babciowe), „aktywnie w żłobku” oraz „aktywnie w domu”.
Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” będzie kierowane do rodziców, którzy są aktywni zawodowo, i wyniesie 1500 zł miesięcznie na czas 24 miesięcy – od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia dziecka (1900 zł na dzieci z niepełnosprawnościami).
To rodzice zdecydują, na co przeznaczą otrzymane środki. Będą mogli nimi m.in. sfinansować opiekę sprawowaną nad dzieckiem, na przykład przez nianię czy babcię (w tym emerytkę).
Innym rodzajem wsparcia ma być świadczenie „aktywnie w żłobku”, które ma zastąpić obecne dofinansowanie w wysokości do 400 zł do opłaty za pobyt dziecka w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. To świadczenie będzie kierowane do rodziców dzieci, które korzystają ze żłobka, klubu dziecięcego albo dziennego opiekuna. Wsparcie wyniesie do 1500 zł miesięcznie na dziecko lub do 1900 zł miesięcznie na dziecko z niepełnosprawnością (nie więcej niż wysokość opłaty, jaką rodzice ponoszą za pobyt dziecka w instytucji opieki).
Ustawa przewiduje również świadczenie „aktywnie w domu” kierowane do rodziców bez spełnienia warunku aktywności zawodowej. Świadczenie ma przysługiwać na analogicznych zasadach jak obecnie funkcjonujący rodzinny kapitał opiekuńczy. Nowością będzie możliwość uzyskania środków na każde – w tym na pierwsze i jedyne dziecko – w wieku od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia. Świadczenie ma wynosić 500 zł miesięcznie na czas 24 miesięcy.
Rodzice będą mogli – w miarę potrzeb i indywidualnej sytuacji – zmienić, nawet wielokrotnie, jedno świadczenie na inne. Na to samo dziecko, za dany miesiąc, będzie można pobierać tylko jedno świadczenie.
Zgodnie z ustawą rodzice będą mogli skorzystać z nowych rozwiązań od 1 października 2024 r. Świadczenie będzie wypłacał ZUS.
Ważne
Ustawa przewiduje możliwość skorzystania przez rodziców z jednego z trzech rodzajów świadczeń związanych z opieką nad dzieckiem. Od października 2024 r. rodzice będą mogli skorzystać z nowych typów świadczeń.
Źródło:
- ustawa z 23 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – ustawa oczekuje na podpis Prezydenta
Czerwiec 2024 r.
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców
23 maja 2024 r. Senat zaakceptował bez poprawek ustawę wprowadzającą tzw. wakacje składkowe dla przedsiębiorców. Ustawa trafiła do podpisu Prezydenta.
Wakacji składkowe to możliwość niepłacenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Aby skorzystać z wakacji, przedsiębiorca będzie musiał złożyć wniosek do ZUS-u w miesiącu poprzedzającym wybrany przez siebie miesiąc „wakacji”.
Z rozwiązania będą mogli skorzystać przedsiębiorcy objęci ubezpieczeniem społecznym, którzy zatrudniają do 10 osób (licząc z przedsiębiorcą włącznie) i których przychody roczne nie przekroczyły w ciągu ostatnich dwóch lat 2 mln euro.
Z wakacji nie będą mogły korzystać osoby, które prowadzą firmę i wykonują działalność na rzecz poprzedniego pracodawcy. Poza tym wakacje będą wliczane do pomocy de minimis, więc ci, którzy przekroczą limit, również nie będą mogli skorzystać z jednomiesięcznej ulgi w opłacaniu składek.
Ważne
Korzystając z wakacji przedsiębiorca nie będzie musiał zawieszać działalności. Oznacza to, że w danym okresie nadal będzie mógł m.in. uzyskiwać z niej przychody czy wystawiać faktury.
Źródło:
- ustawa z 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – ustawa przekazana Prezydentowi do podpisu
Czerwiec 2024 r.
Wsparcie zatrudnienia seniorów
MRPiPS skierowało do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, zakładający m.in. wprowadzenie dofinansowania dla przedsiębiorców zatrudniających seniorów.
Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie za zatrudnienie osoby poszukującej pracy, która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny. Dofinansowanie wynagrodzenia będzie przysługiwało przez 24 miesiące.
Ważne
Projektowane wsparcie może pełnić funkcję motywacyjną dla pracodawców rozważających zatrudnienie osób w wieku emerytalnym. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r.
Źródło:
- projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia – opublikowany 22 maja 2024 r. na www.legislacja.gov.pl
Czerwiec 2024 r.
Zatwierdzenie i składanie sprawozdania finansowego
Czerwiec to miesiąc, w którym następuje – co do zasady – zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający. Moment zatwierdzenia sprawozdania finansowego jest punktem wyjścia do ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych, podziału wyniku, a następnie złożenia sprawozdania finansowego do KRS lub Szefa KAS.
Jednostki, których rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, muszą przestrzegać terminów wynikających z ustawy o rachunkowości. Jednym z kluczowych terminów jest termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego, który w ustawie o rachunkowości definiowany jest jako „nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego”. To oznacza, że zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2023 r. powinno nastąpić do końca czerwca 2024 r. – w jednostkach, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu. Termin ten wyznacza kolejne obowiązki księgowe. Ustawa o rachunkowości nie przewiduje żadnych kar ani dla kierownika jednostki, ani dla organu zatwierdzającego za niedotrzymanie terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Ważne
Ustawa o rachunkowości niejako przewidziała takie sytuacje skutkujące niezatwierdzeniem sprawozdania finansowego w ustawowym terminie. W art. 69 ust. 2 ustawy o rachunkowości wskazuje się, że:
Jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w terminie określonym w art. 53 ust. 1, to należy je złożyć w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie, a także 15 dni po jego zatwierdzeniu.
Taki zapis wprost oznacza, że ustawa o rachunkowości „godzi” się na to, by sprawozdania finansowe nie były zatwierdzane w terminie. Brak zatwierdzenia sprawozdania skutkuje jednak tym, że – zgodnie z art. 53 ust. 3 i 4 uor – jednostka nie może dokonać podziału lub pokrycia wyniku finansowego netto (a tym samym m.in. wypłaty dywidend).
Podstawa prawna
art. 53 ust. 1, art. 53 ust. 3–4, art. 69 ust. 2, art. 77, art. 79 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 619
1 lipca 2024 r.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę
Od 1 lipca 2024 r. zmieni się kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. Stawka wzrośnie z 4242 zł do 4300 zł dla pełnego etatu. To oznacza, że niektóre świadczenia zależne od kwoty minimalnej płacy również wzrosną. Od 1 lipca 2024 r. podwyższona zostanie także stawka godzinowa dla zleceniobiorców z 27,70 zł do 28,10 zł brutto.
Ważne
Wzrost minimalnego wynagrodzenia wymaga zmiany umów o pracę (zlecenia), w których kwoty te zostały określone poniżej wartości minimalnych. Podwyżka minimalnego wynagrodzenia to również wzrost kosztów pracodawców, którzy zatrudniają pracowników z wynagrodzeniem na poziomie minimalnym. Należy zauważyć, że podwyżka dotyczy wynagrodzeń wypłacanych, poczynając od wynagrodzenia za lipiec. Wynagrodzenia za czerwiec, także te wypłacane do 10 lipca, mogą być wypłacane w wartości obowiązującej w czerwcu, czyli w kwocie 4242 zł.
Podstawa prawna
rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. – Dz.U. z 2023 r. poz. 1893
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego”
INFOR PL S.A. z siedzibą w Warszawie („Wydawca”) udostępnia Użytkownikowi INFORLEX Biuro Rachunkowe „Alert podatkowy” w celu dalszej dystrybucji. Klienci Biura Rachunkowego mogą korzystać z Alertu podatkowego bez prawa do jego dalszego udostępniania.
Copyright © 2024 INFOR PL S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.