ALERT PODATKOWY
Kwiecień 2024
Kalendarium wydarzeń kwiecień 2024 r. Nie zmieniła się natomiast składka wypadkowa w ryczałtowej wysokości (dla płatników rozliczających składki za nie więcej niż 9 ubezpieczonych, a więc i tych opłacających składki wyłącznie za siebie). Ci płatnicy nadal będą ją opłacać w wysokości 1,67% (50% najwyższej stopy procentowej składki ustalonej dla grup działalności na dany okres). MF przygotowało projekt zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Projektowana jest też likwidacja obowiązku integracji kas z terminalami płatniczymi oraz odroczenie drugiego etapu elektronizacji WIS, WIA, WIP i WIT. Do 19 kwietnia 2024 r. będą trwały konsultacje oraz można zgłaszać uwagi do projektu. MF nadal nie podało terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ma to nastąpić na przełomie kwietnia i maja. MF nadal zapewnia, że obowiązkowy KSeF nie zostanie wprowadzony w 2024 r.
Monitor Księgowego 4/2024 z 05.04.2024 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych, str. ]
Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – kwiecień 2024 r.
Kalendarium wydarzeń kwiecień 2024 r.
1 kwietnia 2024 r.
Obniżka stawki VAT na usługi kosmetyczne
Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązuje obniżona stawka VAT (8%) na większość usług kosmetycznych.
Stawką obniżoną w wysokości 8% zostały objęte usługi kosmetyczne, takie jak np.: pielęgnacyjne i upiększające dotyczące urody i twarzy (które nie wymagają specjalistycznej wiedzy lekarskiej), wykonywania manicure i pedicure, stylizacji brwi i rzęs, przekłuwania uszu, związane z poradnictwem dotyczącym pielęgnacji urody i wykonywania makijażu, w zakresie higieny osobistej, pielęgnacji ciała, depilacji, naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi.
Stawką 8% zostały objęte usługi sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU:
1. | 96.02.13.0 | usługi kosmetyczne, manicure i pedicure |
2. | ex 96.02.14.0 | usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu |
3. | 96.02.19.0 | pozostałe usługi kosmetyczne |
Ważne
Obniżenie stawki VAT na omawiane usługi wiąże się z koniecznością przeprogramowania kas rejestrujących, co wymaga zabezpieczenia odpowiedniej ilości czasu na taką operację i może generować ewentualnie dodatkowe koszty w przypadku konieczności skorzystania z usług zewnętrznych serwisantów.
Podatnicy, którzy nie dokonają zmian we wskazanym terminie, nie mogą prowadzić sprzedaży.
Ważne jest także, że stawką obniżoną nie zostały objęte wszystkie zabiegi, które mogą być uznawane za „kosmetyczne”, a takimi nie są. Stawka 8% nie ma zastosowania np. na zabiegi z kategorii inwazyjnych, takie jak wykonanie tatuażu, piercingu, usługi solarium, masaże czy zabiegi chirurgii plastycznej.
Stawka 8% nie ma też zastosowania wobec zabiegów, które są kwalifikowane jako usługi w zakresie opieki zdrowotnej. Podmioty działające w branży beauty powinny zweryfikować prawidłowość stawek VAT stosowanych na przeprowadzane zabiegi. W przypadku wątpliwości warto wystąpić o wydanie w tej sprawie wiążącej informacji stawkowej (WIS).
Podstawa prawna
rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2024 r. poz. 387
1 kwietnia 2024 r.
Wróciła stawka 5% VAT na żywność
Nie została przedłużona stawka 0% na podstawowe produkty spożywcze. Od 1 kwietnia 2024 r. do ich sprzedaży trzeba zastosować stawkę 5% VAT. Chodzi o produkty żywnościowe wymienione w poz. 1–18 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.
Obniżona stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze obowiązywała od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. MF podjęło decyzję o nieprzedłużaniu jej stosowania w związku ze znacznym obniżeniem stopy procentowej wskaźników inflacji.
Ważne
Zmiana wiąże się z koniecznością przeprogramowania kas rejestrujących. W związku ze zmianą stawek wygasają wiążące informacje stawkowe dotyczące produktów objętych zmianą stawki. Dlatego podatnicy posiadający takie WIS-y powinni ponownie złożyć wniosek o wydanie WIS. Przypominamy, że należy to zrobić elektronicznie. KIS zapewnia, że wnioski te będą rozpatrzone w ciągu miesiąca, czyli w ciągu miesiąca podatnicy ponownie uzyskają ochronę wynikającą z posiadania ważnego WIS.
Podstawa prawna
- 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2023 r. poz. 2670; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 387
1 kwietnia 2024 r.
Zmiany składek na ubezpieczenie wypadkowe
W okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się 1 kwietnia 2024 r. stopy procentowe składek na ubezpieczenie wypadkowe według PKD uległy zmianie. W 32 grupach działalności składka został obniżona, w 31 grupach pozostała bez zmian. Natomiast wzrost składki wystąpił tylko w 1 grupie. Ta zmiana dotyczy płatników, którzy wysokość tej składki ustalają samodzielnie, tj. w 3 poprzednich latach nie składali informacji ZUS IWA.
Zmianie może ulec także stopa procentowa składki wypadkowej dla płatników, którzy za ostatnie 3 lata składali w ZUS informację ZUS IWA. Ta grupa płatników otrzyma informację o wysokości składki wypadkowej do 20 kwietnia 2024 r. na profilu informacyjnym PUE ZUS. Jest ona przekazywana wyłącznie w formie elektronicznej.
Nie zmieniła się natomiast składka wypadkowa w ryczałtowej wysokości (dla płatników rozliczających składki za nie więcej niż 9 ubezpieczonych, a więc i tych opłacających składki wyłącznie za siebie). Ci płatnicy nadal będą ją opłacać w wysokości 1,67% (50% najwyższej stopy procentowej składki ustalonej dla grup działalności na dany okres).
Ważne
W nowym okresie składkowym przedsiębiorcy zobowiązani do opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe powinni pamiętać o ustaleniu prawidłowej wysokości składki na to ubezpieczenie. W przypadku przedsiębiorców działających w 32 grupach działalności składki te będą niższe niż dotychczas, co należy ocenić pozytywnie. Pozytywnie należy też ocenić sytuację przedsiębiorców, dla których składki pozostaną na poziomie z poprzedniego okresu składkowego. Niewątpliwie jednak w kwietniu należy zweryfikować wysokość stosowanej składki na ubezpieczenie wypadkowe, aby określić ją w prawidłowej wysokości w nowym okresie składkowym.
Podstawa prawna
art. 2 pkt 8–10, art. 27–33 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych – j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2189
załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 20202 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków – j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 740; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 451
1 kwietnia 2024 r.
ZUS otwiera kolejne okno transferowe
Od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 r. ZUS otwiera kolejne okno transferowe. Po raz kolejny można zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.
Aby poinformować ZUS o swojej decyzji, należy przekazać wypełnione „Oświadczenie o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych” ZUS-US-OFE-03. Można je przekazać osobiście, elektronicznie lub pocztą.
Ważne
Nie składają oświadczenia te osoby, które:
- nie chcą zmieniać decyzji, którą podjęły w poprzednim oknie transferowym,
- osiągną powszechny wiek emerytalny za 10 lat lub wcześniej.
Dla osób, które są w wieku o 10 lat niższym od wieku emerytalnego, ZUS uruchomił „suwak bezpieczeństwa”. Oznacza to, że ZUS nie przekazuje składek do OFE, a OFE stopniowo przekazuje środki do ZUS, które są zapisywane na subkoncie.
Osoby, które dotąd nie były członkiem żadnego OFE, a chcą, aby część składki była przekazywana na rachunek do wybranego OFE, w ciągu 4 miesięcy od złożenia oświadczenia powinny zawrzeć umowę pierwszorazową z otwartym funduszem emerytalnym, który wybiorą.
Źródło: Komunikat ZUS z 26 marca 2024 r. pt. „Okno transferowe 2024” – opubl. na www.zus.pl
1 kwietnia 2024 r.
Wyliczanie emerytur – nowe tabele średniego trwania życia
GUS opublikował nową tablicę dalszego trwania życia, która obowiązuje w okresie od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r. Osoby, które w tym okresie złożą wnioski o emeryturę, będą ją miały wyliczoną z uwzględnieniem tej tabeli. Ze względu na to, że w 2023 r. zgonów było mniej niż w 2022 r., emerytury dla nowych świadczeniobiorców będą o kilka procent niższe.
Ważne
Osoby, które osiągną wiek emerytalny między kwietniem tego roku a marcem przyszłego roku, nie muszą przechodzić na emeryturę w tym okresie, tj. w okresie obowiązywania obecnej tablicy średniego trwania życia. Przyznając emeryturę, ZUS zawsze sprawdza, która tablica jest korzystniejsza dla danej osoby – czy ta obowiązująca w momencie złożenia wniosku o emeryturę, czy ta obowiązująca w momencie, gdy ktoś osiągnął wiek emerytalny – i przyjmuje do obliczeń korzystniejszą z nich.
Co do zasady nowe tablice nie dotyczą osób, które już przeszły na emeryturę. Nie ma zatem sensu składanie wniosków o przeliczenie emerytury tylko z powodu ogłoszenia nowej tablicy GUS.
Przeliczenie emerytury jest możliwe w ściśle określonych sytuacjach – na przykład gdy emeryt po przyznaniu świadczenia pracował i odprowadzał składki emerytalne. Raz na rok lub po ustaniu zatrudnienia może on je sobie doliczyć do świadczenia. Jednak najnowsza tablica zostanie wykorzystana wyłącznie w odniesieniu do dodatkowych składek, a nie do całego świadczenia.
Źródło: komunikat ZUS z 27 marca 2024 r. „Nowe tablice dalszego trwania życia do wyliczania emerytur” – opubl. na www.zus.pl
kwiecień 2024 r.
UWAGA! Konsultacje trwają do 19 kwietnia 2024 r.
Projekt zmian obowiązkowego KSeF
MF przygotowało projekt zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Projektowana jest też likwidacja obowiązku integracji kas z terminalami płatniczymi oraz odroczenie drugiego etapu elektronizacji WIS, WIA, WIP i WIT. Do 19 kwietnia 2024 r. będą trwały konsultacje oraz można zgłaszać uwagi do projektu.
MF nadal nie podało terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ma to nastąpić na przełomie kwietnia i maja. MF nadal zapewnia, że obowiązkowy KSeF nie zostanie wprowadzony w 2024 r.
W projekcie nowelizacji obowiązkowego KSeF pojawiły się następujące rozwiązania:
- Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT) oraz odroczenie wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:
- dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
- Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. trybu offline możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
- Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. samoidentyfikacji nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
- Zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
- Wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
- Zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
- Zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.
Ważne
W nowelizacji MF zaproponowało również istotne zmiany w innych obszarach niż KSeF. Są to:
- odroczenie drugiego etapu elektronicznej obsługi spraw dotyczących wiążących informacji stawkowych (WIS), wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) i wiążących informacji taryfowych (WIT);
- likwidacja obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi, tj.: zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz wprowadzenia bezterminowego obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych (w okresie przejściowym dane raportowane „zastępczo”).
Szczególnie drugi z tych obowiązków mógł stanowić dla podatników problem. Dobrze zatem, że MF planuje odejść od zamierzonej integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi.
Konsultacje w sprawie projektu mają trwać do 19 kwietnia 2024 r. W tym czasie można zgłaszać uwagi i opinie na adres: sekretariat.pt@mf.gov.pl. Wyniki ostatnich konsultacji zostały uwzględnione przez MF, a więc praktyka pokazuje, że warto wziąć udział w konsultacjach. Może to wpłynąć na ostateczny kształt przepisów podatkowych.
Projekt oraz więcej informacji o sposobie zgłaszania uwag są dostępne w zakładce „Konsultacje podatkowe” na stronie www.mf.gov.pl.
Źródło: komunikat MF z 3 kwietnia 2024 r. pt. „Rozpoczynamy konsultacje projektu zmiany ustawy dotyczącej obowiązkowego KSeF” – opubl. na www.mf.gov.pl
kwiecień 2024 r.
Wyższe progi zobowiązujące do badania sprawozdań finansowych
W kwietniu 2024 r. do uzgodnień zewnętrznych ma trafić projekt ustawy zmieniającej ustawę o rachunkowości. Projekt ma wprowadzić podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek.
Proponowane po zmianie progi do badania przestawiają się następująco:
- 3 125 000 euro – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego oraz
- 6 250 000 euro – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i
- produktów za rok obrotowy,
- próg zatrudnienia pozostaje bez zmian.
Ważne
MF zapowiedziało wejście w życie zmienianych przepisów już w 2024 r., co oznacza, że podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 r. Podwyżka progów zobowiązujących do badania sprawozdań finansowych może dla części podmiotów oznaczać brak obowiązku badania sprawozdania finansowego. Badanie sprawozdania jest co prawda korzystne zarówno dla firmy, jak i jej kontrahentów lub innych interesariuszy, ale z pewnością powoduje również koszty. Dzięki podniesieniu progów będzie ich można uniknąć.
Źródło: odpowiedź z 19 marca 2024 r. na interpelację poselską nr 1739 (znak sprawy: DWR5.054.1.2024) opubl. na www.sejm.gov.pl
kwiecień 2024 r.
Rolnicy to nie konsumenci
4 kwietnia 2024 r. Senat przyjął bez poprawek nowelizację Kodeksu cywilnego, ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Zmiany powodują wyłączenie rolników spod reżimu przepisów przeznaczonych dla konsumentów.
Zmiany polegają na uchyleniu:
- art. 3855 § 2 oraz art. 7206 Kodeksu cywilnego,
- art. 2 ust. 2 ustawy o kredycie konsumenckim,
- art. 2 ust. 1 ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej.
Ważne
Zrównanie sytuacji prawnej konsumentów i rolników pod względem poziomu ochrony okazało się dla rolników niekorzystne. Doprowadziło do ograniczenia dostępu do finansowania rolników poprzez wzrost kosztu finansowania i wprowadzenie dodatkowej biurokratyzacji. Rolnicy spotykali się też z przypadkami wstrzymywania przez banki przyjmowania wniosków kredytowych bądź przypadkami obsługiwania ich w ograniczonym zakresie. Uchylenie tych przepisów ma zmienić tę sytuację. Rolnicy powinni mieć jednak świadomość, że zmiana ta oznacza dla nich powrót do sytuacji, w której na rynku finansowym będą traktowani jak każdy inny podmiot profesjonalnie prowadzący działalność bez taryfy ulgowej zarezerwowanej dla konsumentów. Nowelizacja ma wejść w życie w dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw bez żadnego okresu przejściowego.
Źródło: ustawa z 20 marca 2024 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej – przekazana Prezydentowi do podpisu
kwiecień 2024 r.
Środki w depozycie prosumenckim nie stanowią przychodu podatkowego
Środki zgromadzone w depozycie prosumenckim nie stanowią wynagrodzenia należnego prosumentowi, a tym samym nie powinny stanowić przychodu podatkowego dla podatników CIT. Takie korzystne dla producentów energii odnawialnej stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów.
Ważne
Stanowisko MF jest korzystne dla podmiotów gospodarczych (prosumentów), które wytwarzają energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika) i rozliczają ją z zakładem energetycznym w ramach net-billingu. W tej sytuacji może wystąpić:
- tzw. saldo dodatnie – nadwyżka ilości energii pobranej z sieci nad ilością energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta,
- tzw. saldo ujemne – nadwyżka ilości energii wprowadzonej do sieci nad ilością energii pobranej z sieci przez prosumenta.
MF potwierdził, że saldo ujemne nie stanowi dla podatnika przychodu podatkowego, czyli neutralność podatkową takiego salda, co z pewnością należy ocenić pozytywnie.
Źródło: informacja Ministerstwa Finansów z 26 marca 2024 r. przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy– id informacji 582021; opubl. na www.eureka.mf.gov.pl
kwiecień 2024 r.
UWAGA! 7 kwietnia 2024 r. przypada dzień wyborów
Zwolnienie od pracy dla członków komisji wyborczych
7 kwietnia 2024 r. przypada dzień wyborów samorządowych. Dla wielu pracowników jest to dzień wolny od pracy. Osobom zatrudnionym, które są członkami komisji wyborczych i których rozkład czasu pracy przewiduje pracę w tym dniu, przysługuje wówczas wolne. Za zwolnienie od pracy przypadające w dniu głosowania oraz liczenia głosów, a także za dzień wolny przypadający po tym dniu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie.
Ważne
Zaangażowanie pracownika w wybory, tj. udział tego pracownika w pracach komisji wyborczej, powoduje określone konsekwencje dla jego pracodawcy. Mianowicie ma on obowiązek udzielić takiemu pracownikowi:
- zwolnienia od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów, z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy,
- zwolnienia od pracy w wymiarze do 5 dni z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.
Podstawa prawna
art. 154 § 4 i § 7 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2408
- 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2024 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnicy m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast – Dz.U. z 2024 r. poz. 109
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego”
INFOR PL S.A. z siedzibą w Warszawie („Wydawca”) udostępnia Użytkownikowi INFORLEX Biuro Rachunkowe „Alert podatkowy” w celu dalszej dystrybucji. Klienci Biura Rachunkowego mogą korzystać z Alertu podatkowego bez prawa do jego dalszego udostępniania.
Copyright © 2024 INFOR PL S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.