ALERT PODATKOWY
Maj 2024
Kalendarium wydarzeń maj 2024 r. Rolnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w KRUS, musi do 31 maja 2024 r. złożyć w KRUS zaświadczenie z urzędu skarbowego (lub oświadczenie) o wysokości należnego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany lub zostanie przekroczony limit kwoty granicznej podatku za rok ubiegły (w 2023 r. – 4088 zł), rolnik zostanie wyłączony z ubezpieczenia rolniczego z dniem, do którego powinien złożyć wymieniony dokument, tj. 31 maja danego roku (ostatni dzień ubezpieczenia w KRUS).
Monitor Księgowego 5/2024 z 05.05.2024 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych, str. ]
Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – maj 2024 r.
Kalendarium wydarzeń kwiecień 2024 r.
Maj 2024 r.
UWAGA! Projekt
Obowiązkowy KSeF nie wejdzie w lipcu 2024 r.
Według projektu nowelizacji przesunięty zostanie termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r. Nowy termin wdrożenia obowiązkowego KSeF będzie dotyczył wszystkich podatników VAT – zarówno czynnych, jak i zwolnionych. Nowelizacja zakłada również przesunięcie terminu stosowania tzw. rozwiązań przejściowych. Na ich podstawie przez pół roku od wdrożenia obowiązkowego KSeF nie będą stosowane kary za błędy w KSeF, nie będzie wymogu podawania numeru KSeF w poleceniach przelewu oraz możliwe będzie wystawianie faktur przy użyciu kas fiskalnych.
Ważne
Przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF to dobra informacja dla podatników, którzy zyskali więcej czasu na wdrożenie tego systemu. Również decyzja o jednoczesnym wdrożeniu tego systemu przez wszystkich podatników VAT – zarówno czynnych, jak i zwolnionych – jest korzystnym rozwiązaniem. Pierwotnie KSeF miał być wdrażany dwuetapowo, co dodatkowo mogło podatnikom przysporzyć kłopotów z ustalaniem statusu odbiorcy faktury. MF poinformował, że przyczyną przesunięcia terminu jest brak odpowiedniej wydajności systemu KSeF. Skoro taka diagnoza została postawiona, dobrze, że do tego wdrożenia nie doszło i do potencjalnego chaosu, który mógłby powstać z tego powodu (awarie, brak dostępności systemu, opóźnienia w wysyłce faktur itp.).
Źródło:
- projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw opublikowany 29 kwietnia 2024 r. na www.legislacja.gov.pl
Maj 2024 r.
UWAGA! Zmiany planowane od 1 października 2024 r.
Wspieranie rodziców w aktywności zawodowej
9 kwietnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka „Aktywny rodzic”. Ustawa trafiła do Sejmu, który będzie nad tym projektem obradował w maju.
Zgodnie z założeniami projektu program ma pomagać rodzicom dzieci w wieku od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia. Od 1 października 2024 r. będą oni mogli skorzystać z jednego z trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy” (tzw. babciowe), „aktywnie w żłobku” oraz „aktywnie w domu”.
Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” będzie kierowane do rodziców, którzy są aktywni zawodowo, i wyniesie 1500 zł miesięcznie na czas 24 miesięcy – od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia dziecka (1900 zł dla dzieci z niepełnosprawnościami).
To rodzice zdecydują, na co przeznaczą otrzymane środki. Będą mogli nimi m.in. sfinansować opiekę sprawowaną nad dzieckiem, na przykład przez nianię czy babcię (w tym emerytkę).
Innym rodzajem wsparcia ma być świadczenie „aktywnie w żłobku”, które ma zastąpić obecne dofinansowanie w wysokości do 400 zł do opłaty za pobyt dziecka w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. To świadczenie będzie kierowane do rodziców dzieci, które korzystają ze żłobka, klubu dziecięcego albo dziennego opiekuna. Wsparcie wyniesie do 1500 zł miesięcznie na dziecko lub do 1900 zł miesięcznie na dziecko z niepełnosprawnością (nie więcej niż wysokość opłaty, jaką rodzice ponoszą za pobyt dziecka w instytucji opieki).
Projekt przewiduje również świadczenie „aktywnie w domu” kierowane do rodziców bez spełnienia warunku aktywności zawodowej. Świadczenie ma przysługiwać na analogicznych zasadach jak obecnie funkcjonujący rodzinny kapitał opiekuńczy. Nowością ma być możliwość uzyskania środków na każde – w tym na pierwsze i jedyne dziecko – w wieku od 12 do ukończenia 35 miesiąca życia. Świadczenie ma wynosić 500 zł miesięcznie na czas 24 miesięcy.
Rodzice będą mogli – w miarę potrzeb i indywidualnej sytuacji – zmienić, nawet wielokrotnie, jedno świadczenie na inne. Na to samo dziecko, za dany miesiąc, będzie można pobierać tylko jedno świadczenie.
Ważne
Projekt przewiduje możliwość skorzystania przez rodziców z jednego z trzech rodzajów świadczeń związanych z opieką nad dzieckiem. Ostateczny kształt przepisów będzie znany po zakończeniu procesu legislacyjnego, ale zgodnie z założeniami projektu przewidziane w nim świadczenia mają być dostępne już od października 2024 r.
Źródło:
- projekt ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka „Aktywny rodzic” (nr z wykazu UA9) – opubl. 9 kwietnia 2024 r. na www.legislacja.gov.pl
Maj 2024 r.
Składki na ubezpieczenie wypadkowe – nowy okres składkowy
W okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się 1 kwietnia 2024 r. stopy procentowe składek na ubezpieczenie wypadkowe według PKD uległy zmianie. W 32 grupach działalności składkę obniżono, w 31 grupach pozostała bez zmian. Natomiast wzrost składki wystąpił tylko w jednej grupie. Ta zmiana dotyczy płatników, którzy wysokość tej składki ustalają samodzielnie, tj. w trzech poprzednich latach nie składali informacji ZUS IWA.
Zmianie może ulec także stopa procentowa składki wypadkowej dla płatników, którzy za ostatnie trzy lata składali w ZUS informację ZUS IWA. Ta grupa płatników otrzymała informację o wysokości składki wypadkowej do 20 kwietnia 2024 r. na profilu informacyjnym PUE ZUS. Jest ona przekazywana wyłącznie w formie elektronicznej.
Nie zmieniła się natomiast składka wypadkowa w ryczałtowej wysokości (dla płatników rozliczających składki za nie więcej niż dziewięciu ubezpieczonych, a więc i tych opłacających składki wyłącznie za siebie). Ci płatnicy nadal ją opłacają w wysokości 1,67% (50% najwyższej stopy procentowej składki ustalonej dla grup działalności na dany okres).
Ważne
W maju płatnicy składek po raz pierwszy odprowadzą składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości obowiązującej w nowym okresie rozliczeniowym. Należy upewnić się, czy zadeklarowana stopa procentowa składki oraz wysokość odprowadzonej składki jest prawidłowa.
Podstawa prawna
rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków – Dz.U. z 2024 r. poz. 451
Maj 2024 r.
UWAGA! Termin upływa 31 maja 2024 r.
Świadczenia i zasiłki przedemerytalne – obowiązek złożenia zaświadczenia albo oświadczenia do ZUS
Do końca maja do ZUS powinny trafić:
- zaświadczenia o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby pobierające świadczenia przedemerytalne (zaświadczenia wystawiają pracodawcy takich osób) lub
- oświadczenia o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę pobierającą świadczenie przedemerytalne, gdy pobierającym takie świadczenie jest przedsiębiorca.
Zaświadczenia/oświadczenia mają wskazywać wysokość przychodu uzyskanego przez osoby pobierające świadczenia przedemerytalne w okresie od 1 marca 2023 r. do 29 lutego 2024 r.
Jeżeli świadczenia/zasiłki przedemerytalne pobierane są przez samych przedsiębiorców, muszą oni powiadomić ZUS w formie oświadczenia o wysokości przychodu, od którego opłacali składki na ubezpieczenia społeczne, a jeżeli byli zwolnieni z tego obowiązku (np. byli jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę), to od jakiej kwoty opłacaliby składki w przypadku podlegania temu obowiązkowi.
W składanym oświadczeniu przedsiębiorcy podają jako przychód wysokość podstawy wymiaru składek, od jakiej je opłacają, np. przedsiębiorca korzystający z preferencyjnych składek ZUS podaje w oświadczeniu wysokość obniżonej podstawy oskładkowania.
Ważne
Przedsiębiorca może sam przygotować takie oświadczenie (nie ma urzędowego druku takiego dokumentu). W oświadczeniu muszą się znaleźć dane identyfikacyjne firmy oraz przedsiębiorcy (jako osoby ubezpieczonej), a także wysokość rocznego przychodu uzyskanego w okresie od 1 marca 2023 r. do 29 lutego 2024 r. Na podstawie złożonych zaświadczeń/oświadczeń ZUS dokona rozliczenia świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego.
Podstawa prawna
art. 6 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1999
art. 104 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1251; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1672
art. 6, art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497
Maj 2024 r.
UWAGA! Termin upływa 31 maja 2024 r.
Rolnicy-przedsiębiorcy muszą złożyć w KRUS zaświadczenia o wysokości podatku dochodowego
Rolnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w KRUS, musi do 31 maja 2024 r. złożyć w KRUS zaświadczenie z urzędu skarbowego (lub oświadczenie) o wysokości należnego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany lub zostanie przekroczony limit kwoty granicznej podatku za rok ubiegły (w 2023 r. – 4088 zł), rolnik zostanie wyłączony z ubezpieczenia rolniczego z dniem, do którego powinien złożyć wymieniony dokument, tj. 31 maja danego roku (ostatni dzień ubezpieczenia w KRUS).
Ważne
Zaświadczenie/oświadczenie o wysokości należnego podatku powinni złożyć rolnicy (lub ich domownicy), którzy po rozpoczęciu działalności gospodarczej lub rozpoczęciu współpracy przy prowadzeniu działalności gospodarczej złożyli w KRUS oświadczenie o woli kontynuowania ubezpieczenia w KRUS.
Podstawa prawna
art. 5a ust. 1, 3–4, 6–7 i 10 ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 90
obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 25 kwietnia 2023 r. w sprawie rocznej kwoty granicznej – M.P. z 2023 r. poz. 486
Maj 2024 r.
UWAGA! Termin upływa 17 maja 2024 r.
BHP dla stanowisk pracy przy monitorze ekranowym
Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dostosować wyposażenie stanowisk pracy przy monitorach ekranowych do nowych wymagań bhp. Nowe wymogi bhp dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe obowiązują od 17 listopada 2023 r. i mają one zastosowanie do nowo tworzonych miejsc pracy, ale pracodawcy mieli pół roku na dostosowanie do tych wymogów „starych” stanowisk pracy. Proces dostosowywania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań bhp powinien więc zakończyć się 17 maja 2024 r. Do tego dnia pracodawcy powinni dokonać przeglądu stanowisk pracy przy monitorze ekranowym, dokonać wymiany wyposażenia, które nie spełnia nowych wymagań, oraz uzupełnić brakujące wyposażenie stanowiska pracy.
Ważne
W przypadku niedopełnienia obowiązków, w przypadku kontroli, inspektor PIP może uznać, że jest to naruszenie przepisów bhp i ukarać pracodawcę mandatem lub skierować przeciwko niemu wniosek o ukaranie do sądu, gdzie kara może wynieść od 1000 zł do 30 000 zł (art. 283 § 1 Kodeksu pracy).
Podstawa prawna
- 2 ust. 2, § 3–5, § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – Dz.U. z 1998 r. Nr 148 poz. 973; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2367
- 1–2 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – Dz.U. z 2023 r. poz. 2367
Maj 2024 r.
UWAGA! Limit wzrośnie od 2025 r.
Limit dla prowadzenia i badania ksiąg rachunkowych
Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli ich przychody netto osiągną co najmniej równowartość 2,5 mln euro, a nie jak obecnie 2 mln euro. Nowe limity będą miały zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r.
Projekt przewiduje również podwyższenie limitów badania sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta. Obowiązek badania sprawozdania tzw. pozostałych jednostek wystąpi, gdy w roku obrotowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe, spełnione będą co najmniej dwa z następujących warunków:
- suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła u nich równowartość w walucie polskiej co najmniej 3 125 000 euro (obecnie 2 500 000 euro),
- przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 6 250 000 euro (obecnie 5 mln euro),
- średnioroczne zatrudnienie w tych jednostkach w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób (ten warunek pozostanie bez zmian).
Ważne
Nowe limity mają mieć zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r., przy czym na potrzeby ustalenia spełnienia warunku uwzględniane będą przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów osiągnięte w poprzednim roku obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2023 r. Wzrost limitów oznacza, że niektóre jednostki będą mogły wrócić do prowadzenia uproszczonej, podatkowej ewidencji. Nie będą musiały prowadzić ksiąg rachunkowych albo nie będzie ich obejmował obowiązek badania sprawozdania finansowego. Może to prowadzić do zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności. Z drugiej strony zmiana sposobu prowadzenia ksiąg lub zaniechanie badania może prowadzić do zmniejszenia wiarygodności danej jednostki w ocenie jej kontrahentów oraz w przypadku ubiegania się o zewnętrzne źródła finansowania. Z tego względu decyzje o powrocie do uproszczonej księgowości powinny być podjęte w sposób przemyślany.
Źródło:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (nr z wykazu UC14) – opubl. 19 kwietnia 2024 r. na www.legislacja.gov.pl
Maj 2024 r.
Uwaga! Termin upływa 20 maja 2024 r.
Roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność (płatnicy składek) muszą przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023.
20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym powinno być uwzględnione to rozliczenie.
Obowiązek dokonania rocznego rozliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne ma każda osoba prowadząca pozarolniczą działalność, która w 2023 r. podlegała ubezpieczeniu zdrowotnemu i była opodatkowana podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym. Rozliczenie pozwala ustalić kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należnej za dany rok na podstawie przychodów/dochodów w nim osiągniętych.
20 maja 2024 r. jest ostatnim dniem, kiedy trzeba złożyć dokumenty rozliczeniowe za kwiecień 2024 r. wraz z rocznym rozliczeniem składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2023 r. Jest to także termin na opłacenie należnych składek za kwiecień 2024 r. wraz z ewentualną dopłatą składki rocznej.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia okaże się, że składka na ubezpieczenie zdrowotne została:
- opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, będzie przysługiwał jej zwrot – chyba, że płatnik ma zaległości z tytułu składek lub nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
- opłacona w kwocie niższej niż ustalona – należy ją uregulować wraz ze składką za kwiecień 2024 r., czyli do 20 maja 2024 r.
Aby otrzymać zwrot nadpłaconej składki, należy złożyć wniosek o zwrot nadpłaty (RZS-R). Zostanie on utworzony i udostępniony na profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS na drugi dzień po złożeniu dokumentu z rocznym rozliczeniem. Wniosek będzie dostępny w widoku Dokumenty i wiadomości, w sekcji Dokumenty robocze.
We wniosku trzeba wskazać jeden numer rachunku bankowego, na który ma być przekazany zwrot, spośród rachunków zapisanych na koncie płatnika w ZUS. Wniosek należy wysłać do ZUS przez PUE – najpóźniej do 3 czerwca 2024 r.
Płatnik składek otrzyma zwrot nadpłaty składki na wskazany we wniosku rachunek bankowy najpóźniej do 1 sierpnia 2024 r. Jeśli płatnik nie złoży wniosku o zwrot, ZUS rozliczy nadpłatę na koncie płatnika najpóźniej do końca tego roku.
Za każdy miesiąc prowadzenia działalności w 2023 r. płatnicy składek muszą złożyć do ZUS dokumenty rozliczeniowe z ustaloną składką na ubezpieczenie zdrowotne. Sposób ich wypełnienia ma wpływ na weryfikację poprawności rozliczenia rocznego. Dokumenty korygujące wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne za poszczególne miesiące 2023 r. można złożyć:
- najpóźniej do dnia, w którym płatnik złoży wniosek o zwrot nadpłaty,
- do 1 lipca 2024 r. – jeśli płatnik nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty.
Ważne
Płatnicy składek będący przedsiębiorcami powinni pamiętać o rozliczeniu rocznym składki zdrowotnej. Trzeba to zrobić do 20 maja. Może się okazać, że w tym samym terminie konieczna będzie dopłata składki. Również nadpłata składki wymaga podjęcia określonych działań, jak choćby złożenie wniosku o zwrot nadpłaty. Trzeba też pamiętać o terminie dopuszczalnej korekty składki zdrowotnej.
Podstawa prawna
ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – Dz.U. z 2024 r. poz. 146
Maj 2024 r.
UWAGA! Termin upływa 31 maja 2024 r.
Pracodawcy muszą przekazać I ratę odpisu na zfśs
Pracodawcy, którzy w 2024 r. mają obowiązek utworzenia zfśs, powinni przekazać najpóźniej 31 maja 2024 r. na rachunek funduszu co najmniej 75% odpisu podstawowego. Podmioty, które ze względu na stan zatrudnienia niższy niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zdecydowały o utworzeniu funduszu, środki na jego działalność mogą przekazać w innym dowolnie ustalonym terminie i na dowolny rachunek. W 2024 r. maksymalna podstawa wymiaru odpisu na zfśs wynosi 6445,71 zł.
Ważne
Pracodawcy prywatni tworzą fundusz, jeżeli na 1 stycznia danego roku zatrudniają:
- co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,
- co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, jeśli z wnioskiem o utworzenie zfśs wystąpiła do pracodawcy zakładowa organizacja związkowa.
Pozostałe podmioty mogą dobrowolnie tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Zasilenie rachunku zfśs po wyznaczonym terminie, np. po 31 maja, nie powoduje powstania po stronie pracodawcy zobowiązania do odprowadzenia odsetek z tego tytułu.
Podstawa prawna
art. 3 ust. 1, ust. 1c i ust. 3, art. 4–6, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288
- 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – Dz.U. z 2009 r. Nr 43 poz. 349
obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 16 lutego 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2023 r. i w drugim półroczu 2023 r. – M.P. z 2024 r. poz. 137
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego”
INFOR PL S.A. z siedzibą w Warszawie („Wydawca”) udostępnia Użytkownikowi INFORLEX Biuro Rachunkowe „Alert podatkowy” w celu dalszej dystrybucji. Klienci Biura Rachunkowego mogą korzystać z Alertu podatkowego bez prawa do jego dalszego udostępniania.
Copyright © 2024 INFOR PL S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.